اخبار و مقالات ساعت مچی

ساعت مچی ضد آب چه ویژگی هایی دارد

-مچی-ضد-آب1-min

ساعت مچی ضد آب چه ویژگی هایی دارد

ساعت مچی ضد آب چه ویژگی هایی دارد ، ساعت ضد آب یا waterproof watch، دارای استانداردهای مقاومت در برابر آب هستند.
استانداردها به صورت علامت ­هایی در پشت ساعت های مچی حک شده است تا نشان دهند ساعت تا چه میزانی در مقابل فشار آب مقاوم است.
ساعت های جدید جهت آزمایش نشتی، تحت فشار استاتیک قرار می­ گیرند.تست فشار می­تواند مستقیماً با واحدهای اندازه گیری مانند بار فشار، اتمسفر، و عمق آب در واحد متر نشان داده شوند. (هر 10 متر برابر است با : 1بار یا 1 اتمسفر فشار هوا )

ساعت مچی ضد آب

روش های مختلفی برای تشخیص ضدآب بودن یک ساعت مقاوم در برابر آب وجود دارد:
از پارامترهایی مانند فشار بر حسب BAR ، اتمسفر بر حسب ATM و فاصله بر حسب meter برای این کار استفاده می شود.بیشتر ساعت مچی ها واتر پرو آنها پشت کیس ساعت به صورت A بزرگ مخفف Atm حک شده اند که در ادامه به صورت کامل توضیح داده خواعد شد.

درجه مقاومت در برابر آب توسط کارخانه سازنده ساعت ایجاد میشوند و تقریبا سه ویژگی دارند
1تاج crown،

2کیس case

3پشت ساعت و واشر  gaskets.

با این وجود، هر روز شرایطی مانند تعویض باتری و کهنه شدن واشر و تعویض شیشه ممکن است مقاومت ساعت در برابر آب را به مرور زمان کاهش دهد.

همه ساعت‌های مقاوم در برابر آب دارای واشر‌های حلقه‌ای از جنس لاستیک هستند و باید آنها را از حرارت دور نگه داشت.جکوزی ، سونای خشک و بخار و قرار گرفتن ساعت در زیر تابش مستقیم خورشید، مقاومت ساعت را از بین میبرد.به همین دلیل توصیه می­کنیم حتما برای تعویض باتری از افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید و هر چند سال یکبار واشر ساعت مچی تعویض شود.

تاریخچه مختصری در مورد ساعت مچی های ضدآب

صدف رولکس، رولکس اولین ساعت ضد آب جهان را تولید کرد که تمام ساعت های ضد آب از هر عمق از آن خانواده هستند. Rolex Oyster در سال 1926 ایجاد شد ، اولین ساعت مچی ضد آب و ضد گرد و غبار بود که ایجاد آن یک رویداد مهم و وحشتناک بود. و امگا (omega) در سال 1930 نوعی ساعت با کِیس مستطیلی شکل به بازار آورد که تا 100 متر در برابر آب مقاوم بود.در سال 1932 ، امگا با نیروی دریایی امگا بیرون آمد.

ساعت مچی ضد آب

شاید بتوان ادعا کرد که تفنگدار دریایی(ساعت مچی امگا) نیز به معنای مدرن یک ساعت غواصی هدفمند بوده ، بدون حاشیه زمان چرخش ، تاج پیچ و تاب و کیس. اما مسئله مقاومت در برابر آب را به گونه ای حل کرد که هیچ ساعت دیگری قبلاً موفق به انجام آن نشده بود. ساعت مچی صفحه مستطیل شکل داشت که به داخل یک جعبه خارجی می لغزید ، با یک اهرم که یک مهر و موم هرمتی بین آنها ایجاد می کند. تفنگدار دریایی همچنین دارای یک کریستال یاقوت کبود بود  ودرعمق 73 متر در دریاچه ژنو ، و سپس در یک محفظه فشار در یک آزمایشگاه در نوشاتل به فشار متناسب با عمق 135 مترمورد آزمایش قرار گرفت.از قدبم الایام ساعت مچی های ضد آب مورد تایید بوده است و با پیشرفت تکنولژی هر روز به آبشن ها و کارای های این ساعت مچی ها افزوده میشود هر چه واتر پرو ساعت بیشتر باشد مقاومت آن در برابر فشار هوا بیشتر خواهد بود.

تست واتر پرو ساعت مچی های ضد آب

اولین موردی که حتما باید در نظر داشته باشین قبل از تست واتر پرو ساعت مچی خود این نکته هست که آیا ساعت مچی شما مقاومت در برابر آب دارد یا خیر که بیشتر ساعت مچی ها یا بهتر بگوییم ساعت مجی های اورجینال پشت کیس آنها واتر پرو حک شده است که از 3 اتمسفر تا 20 متغییر است.

اگر ساعت مچی شما 30A یا 3 یار هوا را تحمل میکند و پشت کیس حک شده این به این معنی هست که ساعت مچی شما فاقد واتر پرو هست و فقط در حد رطوبت دست میباشد و نباید زیر آب گرفته شود پس نباید تست واتر پرو روی این ساعت مچی ها انجام شود.

حالت بعدی اگر ساعت مچی شما دارای واتر پرو 50َA است یعنی پشت کیس این عدد حک شده بود در حد استحمام میباشد و شنا خیلی کم عمق و نباید برای شنای حرفه ای از این ساعت مچی ها استفاده کرد.

 

ساعت مچی هایی که واتر پرو 10 اتمسفر یا 10A هستند برای شنای حرفه ای میتوان استفاده کرد و واتر پرو تقریبا کاملی است و در آخر برای ساعت مچی هایی که برای غواصی استفاده میشوند از واتر پرو 200 یا حتی 500 اتمسفر استفاده میشوند که فشار خیلی زیادی را میتوانند تحمل کنند.

پس قبل از انجام هر تست واتر پرویی حتما پشت کیس ساعت را چک کنید که دچار مشکل بخار گرفتگی داخل صفحه ساعت مچی نشوید .

اگر ساعت مچی شما ضد آب نباشد و شما تست واتر پرو روی آن انجام دهید ممکن است زیر شیشه ساعت مچی شما بخار ایجاد شود که باعث میشود این رطوبت به موتور ساعت شما آسیب وارد کند.

هر چند وقت یکبار نیاز به آزمایش ضدآب بودن ساعت خود دارید؟

ساعت ضد آب تا وقتی نیاز به تعوبض باتری نداشته باشد نیازی به چک کردن ندارد که معمولا سه سال یکبار شاید انجام به تعویض باتری داشته باشند که حتما باید واشر ها نیز تعویض یا چک شوند . در مورد ساعت مچی هایی که برای غواصی و شنا در عمق زیاد استفاده میشوند معمولا باتری های 10 ساله یا تاچ سولار هستند که خیلی دیر به دیر نیاز به تعویض باتری دارند و بهتر است حتما بعد از تعویض باتری تست واتر پرو با دستگاه فشار هوا چک شوند. در مورد ساعت مچی هایی که موتورهای مکانیکی دارند نیز تا نیاز نباشد نباید پشت کیس ساعت باز شود و البته مواردی که که در بالا گفته شد در نظر گرفته شود کمترین آسیب به واتر پرو ساعت وارد نمیشود.

بیشتر ساعت مچی های اسپرت ورزشی واتر پرو دارند و البته این مورد مختص به این نوع ساعت مچی ها نیست و در مدل های کلاسیک و فشن هم وجود دارد اما نکته ای که خیلی هائر اهمیت میباشد این است که ساعت مچی های با بند چرمی که دارای ویژگی ضد آبی هستند را نباید زیاد به آب زد یا در آب فرو برد چون ساختار چرم به نوعی هست که خیلی زودتر از بند استیل و پلاستیکی دچار پوسیدگی میشوند و باید یه این نکته خیلی توجه داشت و بهتر است برای خرید ساعت مچی ضد آب از بندهای غیر چرمی استفاده شود .

جهت مشاهده ویدیوهای بیشتر به پیج اینستاگرام دیجی آنتایم مراجعه کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *