اخبار و مقالات ساعت مچی

تعریف اجزاء ساعت مچی + ویژگی ها

Untitled-1-min-1-3

تعریف اجزاء ساعت مچی + ویژگی ها

تعریف اجزاء ساعت مچی + ویژگی ها ساعت مچی به عنوان یک اکسسوری بسیار خاص و مکمل استایل و حتی شخصیت اجتماعی بشر از ایتدای پیدایش این ابزار تایین زمان بوده است که در حال حاظر و عصر تکنولژی بیشتر به عنوان بک زیور مورد استفاده قرار میگیرد.

کلیات اجزا تشکیل دهنده یک ساعت مچی مثل هم هستند فقط مواد و آلیاژهای متفاوتی نسبت به قیمت و برند در آنها بکار برده شده است.

ساعت مچی داری اجزایی مثل:

  • قاب و بند
  • شیشه
  • صفحه ساعت
  • موتور
  • قفل

هر کدام از مواردی که در بالا گفته شد به طور مختصر و مفید برای شما کاربران عزیز توضیح خواهد شدو ویژگی ها و مواد تشکیل دهنده آنها و استفاده درست در این مقاله و همینطور در مقالات دیگر دیجی آنتایم کامل توضیح داده شده است .

 قاب و بند ساعت مچی

جنس قاب و بند ساعت مچی از آلیاژهای مختلفی نسبت به قیمت آنها در نظر گرفته شده است که شامل :

صفحه و بند

طلا: که یکی از آلیاژهای بسیار گران قیمت و با موتورهای سوئیسی جزء برندهای لاکچری دسته بندی شده اند.

استیل: یکی از رایجترین الیاژ برای تولید ساعت مچی است که در بیشتر مدل ها و برندها بکار برده شده است .و این آلیاژ دچار رنگ رفتگی و تغییر رنگ بر اثر تعرق نمیشوند و مانند آلیاژهای غیر استیل دچار سولفاته نمیشوند.

مقدار این آلیاژنسبت به قیمت ساعت مچی متغییر است مثلا  استیل ۳۰۴ ؛ این استیل معمولاً در ساعتهای ارزان قیمت و ساعت‌های کپی استفاده می شود.

استیل 316L و 318L؛ این نوع استیل ضد حساسیت است و حتی وقتی هم در محلول اسید سولفوریک گذاشته شود دیرتر از استیل ۳۰۴ خورده می شود که معمولاً در ساعت‌های لاکچری از این دو نوع استیل استفاده می‌شود .

معمولاً در ساعت‌های لاکچری با قیمت متوسط به پایین از استیل 318L استفاده می‌شود. لاز م به ذکر است در ساخت ساعت ها با اصالت از استیل 316L به بالا استفاده می‌شود. افرادی که به فلزات حساسیت دارند (حتی به استیل) پیشنهاد می‌شود از محصولاتی استفاده کنند که از استیل با خلوص 318 به بالا تهیه شده است.
– استیل ۹۰۴؛ این نوع بهترین نوع استیل است که فقط درساعت های لاکچری متوسط به بالا استفاده می شود انعطاف پذیرتر از مابقی استیلهای ذکر شده و مقاوم تر در اثر خوردگی اسید می باشد نسبت به بقیه فلزات درخشنده تر و زیباتر است.گ

آلمینیوم: در این آلیاژ که بسیار سبک و با دوام است خیلی مقاوم در برابر رنگ زدگی هستند و بخاطر چگالی کم جز ساعت مچی های سبک به حساب می آیند.

سرامیک:این آلیاژ به خودیه خود یک ماده بسیار ظریف و حساس است  اما از ترکیب این ماده با فناوری های ترکیبی آن را به یک ماده مناسب برای ساخت ساعت‌های ضد حساسیت و ضد خش تبدیل کرد از ضعف های این ماده شکننده بودن آن اشاره کرد که نسبت به ضربه بسیار حساس هستند و برای نگهداری این ساعت مچی ها بسیار دقت داشت.

رزین یک نوع پلاستیک :که کاملا مصنوعی و ضد آب بوده و به علت داشتن پلی استر، ونیل استر و یا اپوکسی دارای مقاومت بالا در برابر دما، نور خورشید و ضربه می باشد و برای افراد ورزشکار و فعال مناسب است. همچنین افرادی که به بند های استیل حساسیت دارند بهتر است از ساعتهایی با این نوع بند استفاده کنند . و دارای رنگ بندیهای مختلفی هستند برای اشخاص ورزشکار که میخواهند ساعت مچی خود را با استایل خود هماهنگ کنند.
نقره:این نوع جنس از درصد بیشتر نقره و درصد خیلی کمی از فلزات دیگر  مانند مس برای ایجاد مقاومت بیشتر تشکیل شده است، این فلز گرانبها و پر طرفدار به همراه نگین های اتمی در ساخت قاب و بند ساعت به کار می‌رود اما تولید این مدل ساعت مچی ها خیلی محدود و کم هستند.
تیتانیوم :فلزی است نقره ای تقریبا مات از ویژگی ها آن می‌توان به وزن کم، مقاومت بالا در برابر ضربه اشاره کرد  یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا از این فلز در صنعت جواهرسازی و ساعت سازی استفاده شود مقاومتش دربرابر زنگ زدگی و ضد خوردگی و وزن سبک آن است. همچنین به علت داشتن خاصیت ضد حساسیت بالایی که دارد انتخاب مناسبی برای شناگران و افرادی که به فلز حساسیت دارندو از آلیاژ فلزی استفاده میکنند گرینه مناسبی می‌باشد.
فلز الوی یا برس :بیشتر در برندهای ارزان استفاده می‌شود (برندهای فیک و کپی ارزان) و یا در مدل هایی که نیاز به آبکاری رنگی دارند و این آلیاژ در برابر آبکاری بسیار فعال هستند و خیلی ماندگاری بیشتری نسبت به آبکاری روی آلیاژهای دیگر را دارد .
روی:فلز ارزان قیمتی که غالباً برای ساخت ساعت های ارزان به کار برده می‌شود و به خصوص در ساخت قاب ساعت استفاده می گردد. این فلز نرم در اثر استفاده دچار خوردگی می شود و آبکاری این نوع فلزات بسیار ساده و ماندگاری آن کم است.
برنج: فلز ارزان قیمتی که غالباً برای ساخت ساعت مچی های  ارزان به کار برده می‌شود و به خصوص در ساخت قاب ساعت استفاده می شود. این فلز نرم در اثر استفاده دچار خوردگی می شود و آبکاری این نوع فلزات بسیار ساده و ماندگاری آن کم است.

چرم: لایه نازک رویی و زیر بند ساعت از چرم طبیعی است ودر مواردی که بند ضخامت خاصی دارد، دلیل بر کیفیت بهتر آن نمی باشد. چون مابین لایه رویه و زیره تکه پلاستیک و یا اسفنج استفاده می شود که بند ساعت ظاهر ضخیم تری داشته باشدو نسبت به سایز کیس جلوه بهتری داشته باشد.

تشخیص تفاوت بین بند ساعت ساخته شده از چرم طبیعی یا چرم مصنوعی بسیار دشوار است؛ ولی ساده ترین راه این است که در حد چند ثانیه بند چرمی را با فندک حرارت دهیم ، چرم های مصنوعی با کوچکترین حرارت جمع شده و از بین می رود ولی چرم طبیعی ظاهر خود را حفظ نموده و دچار تغییر حالت نمی گردد. برای نگهداری از بند چرمی بهتر است از قفل های پروانه ای استفاده شود تا دچار شکنندگی نشوند.

تعریف اجزاء ساعت مچی + ویژگی ها

اجزاء تشکیل دهنده بند ساعت مچی

۱- قسمت اول یا بالایی که به قاب ساعت متصل می‌شود؛ یا منحنی بوده و کاملا با قاب ساعت مماس است و یا صاف و با فاصله از قاب ساعت قرار گرفته است ، ساعت‌های بند فلزی اگر صاف باشند به قاب و خود بند بر اثر ساییدگی صدمه برسانند که خیلی کم است و اگر چرم صاف باشد و فاصله با قاب نداشته باشد، براثر ساییدگی از بین می‌رود (به صورت معمول چرم از قاب فاصله دارد) و اگر چرم منحنی باشد داخل آن نوعی پلاستیک استفاده شده که در سال اول استفاده ترک می خورد
۲- قسمت میانی خود بند است .
۳- قسمتی که به قفل بند ساعت وصل می‌گردد؛طول بند چرمی ساعت‌های زنانه به 19 سانتیمتر و ساعت‌های مردانه به 21 سانتی‌متر می‌رسد. استاندارد ساعت‌های بند فلزی نیز به صورت معمول در همین اندازه و یا حداکثر 3 سانت بلندتر می‌باشند.

زه دور قاب یا bezel :قاب محافظ دور شیشه ساعت که باعث میشود شیشه ساعت در حالت ایمن تری قرار گیرد در ضمن این نوار ( زه دور قاب) میتواند دارای ویژگی هایی برای استفاده بهتر از ساعت جهت غواصی، زمان بندی و صرفا زیبایی را فراهم آورد.

قاب زمانبندی یا Timing Bezel :شبیه به قاب غواصی است، اما از اعداد روی آن میتوانید برای دیدگاه بهتر جهت زمان بندی دوم استفاده کرد.

شیشه ساعت مچی و انواع آن

شبشه قسمت واضح صفحه ساعت که از صفحه ، عقربه ها و غیره محافظت می کند.3 نوع شیشه ساعت مچی  وجود دارد. شیشه های اکریلیک ،  معدنی و کریستال یاقوت کبود و همه آنها موافقان و مخالفان خاص خود را دارند.

تعریف اجزاء ساعت مچی

شیشه اکریلیک ، ارزانترین شیشه در بین این سه نوع ، تا دهه 1980 بسیار مورد استفاده قرار می گرفت. این نوع شیشه در واقع پلاستیکی است بنابراین انعطاف پذیر است

کریستال های معدنی یک ساختار ساده از شیشه است آنها برای صدها سال در ساعت سازی استفاده شده اند. کریستال های معدنی زود خراشیده می‌شوند و این خراش ها را نمی توان از بین برد، آنها در مقایسه با کریستال‌های یاقوت کبود ارزانتر هستند.

احتمالاً مطلوب ترین شیشه ساعت از یاقوت کبود مصنوعی یا اصل ساخته شده است. به طور کلی یاقوت کبود مصنوعی استفاده می شود. این ماده از اکسید آلومینیوم کریستالیزه ساخته شده است و دارای همان خصوصیات فیزیکی یاقوت کبود طبیعی است اما بدون رنگ آمیزی است.به طور معمول در زمینه ساعت های لوکس ، کریستال های یاقوت کبود ترجیح داده می شوند. یاقوت کبود بسیار محکم و ضد خش است – و آن را به گزینه برتر برای یک ساعت خوب تبدیل کرده استپوشش ضد بازتاب در ساعت چیست؟
پوشش ضد انعکاس (یا پوشش AR) پوششی نوری است که به منظور جلوگیری از انعکاس نور روی کریستال (شیشه)ساعت های خاصی اعمال می شود. چندین ترکیب به راحتی برای استفاده در بلورهای ساعت موجود است که از نظر عملکرد AR ، دوام و خوانایی متفاوت دارند.پوشش های AR عملاً تمام بازتاب های سطح جلو و عقب شیشه ساعت مچی شما را از بین می برند. بدون بازتاب های آزار دهنده ، نور بیشتری از شیشه  شما عبور می کند که دید شما را بهینه می کند. … اکثر افراد موافقند که پوشش های ضد انعکاس روی شیشه ساعت مچی آنها قطعاً ارزش هزینه اضافی را دارد.

تعریف اجزاء ساعت مچی + ویژگی ها

صفحه ساعت مچی

صفحه نمایش ساعت شامل قسمت های متعددی از جمله : شمارشگر (ایندکس) ، عقربه ها ، تقویم و دسته کوک برای تنظیم ویژگی های ساعت مچی  است . البته امروزه با گسترش علم صفحات ساعت تنها محدود به موارد ذکر شده نمی باشند و در برخی از ساعت ها شاهد آبشن های  جدیدی هستیم همچنین ساعت های دیجیتال با توجه به عملکردهای متفاوتی که دارند دارای قسمت های مربوط به خودشان هستند .

صفحات ساعت مچی به طور معمول به جند دسته تقسیم میشوند: گرد، مربع، مستطیل، بیضی، لوزی ، و چند ضلعی و متفرقه

شمارشگرهای ساعت های آنالوگ : شمارشگرها نیز به چند دسته تقسیم میشوند:

کالیفرنیا:ترکیبی از سه حالت رومن ،عربی،استیک

رومن یا یونانی:تنها نشانگر عدد یونانی و خطی

عربی و استیک:ترکیب دو نشانگر عدد و خطی

عربی:تنها نشانگر اعداد

استیک:تنها نشانگر خطی

عقربه ساعت شمار یا HANDS:اولین نکته قابل توجه درباره عقربه های ساعت شمار که شایان توجه است؛ این است که اولین بار توسط ساعت ساز معروف به نام آبراهام لوئیس برگوت در قرن نوزدهم برای بهتر خوانده شدن ساعت اختراع شد.
عقربه های ساعت، اشکال مختلفی دارد و معمولا در ساعت هایی که چند عقربه ای هستند ، عقربه های نمایش ساعت بلند و کشیده تر نسبت به مابقی عقربه ها است.(در اخبار و مقالات دیجی آنتایم به طور کامل مارا ذنبال کنید)

پیچ تنظیم دسته کوک :معمولاً روی قاب و در کنار عدد سه قرار داده میشود و بیشتر برای تنظیم ساعت مورد استفاده قرار میگیرد .اما دیگر استفاده از این قطعه برای تنظیم نمایش روز و تاریخی است که روی صفحه‌ی ساعت نمایش داده می‌شود ، به این صورت که در دو یا سه مرحله دسته کوک خارج میشود، در مرحله اول میتوانید روز یا تاریخ و در مرحله آخر ساعت را تنظیم کنید .

موتور ساعت مچی

موتور ساعت مچی به سه دسته تقسیم میشوند
موتور باتری یا کوارتز ، موتور مکانیکی، موتور مکانیکی کوکی در مورد سازکار این سه نوع موتور ساعت به طور کامل مارا در اخبار و مقالات دیجی آنتایم دنبال کنید.

قفل ساعت مچی و انواع آن

قفل ها در ساعت مچی به چند نوع تقسیم میشوند که بسته به بند فلزی یا چرمی بودن تفاوت دارند اما در مدل آنها ولی در کاربرد و استفاده تغریبا مانند یکدیگر هستند مثلا قفل کلیپسی در بندهای چرمی به طور جداگانه روی بند سوار میشوند و قابل جدا شدن از روی بند هستند اما در بندهای استیل به بند اتصال دارند و قابل جدا شدن نیستند و معمولا با جوش به بند اتصال خورده اند قفل ها به سه مدل تقسیم میشوند قفل سگکی ساده ،قفل پروانه ای یا کیلیپسی ، قفل تاشو محافظ  دار برای توضیحات کامل قفل ها ما را در اخبار و مقالات دنبال کنبد

آموزش های بیشتر هر روز در اینستاگرام دیجی آنتایم

تعریف اجزاء ساعت مچی + ویژگی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *